12.10.2022
Юбилейната Логистична конференция очерта тенденциите и прогнозира бъдещето на индустрията
Над 250 души взеха участие в логистичното събитие на годината – десетата юбилейна Логистична Бизнес Конференция.
„Сега, тук, днес, имаме шанса да направим нещо, което да допринесе за по-добро бъдеще“, каза Снежина Баджева, издател БТП (Българска Транспортна Преса) и главен редактор на списание Логистика, при откриването на форума.
Конференцията премина в делово настроение и висок дух и лекторите задържаха интереса на участниците дори и в късния следобяд.
Снежина Баджева даде думата първо на Hristo Hristov, създател на DISCORDIA, който изнесе запомняща се лекция, озаглавена „30 години… и последните 10. В какво се провалихме?“ Мениджърът направи ретроспекция на случващото се през последните години в световната икономика. „Като изключим човешката драма, ковид беше най-доброто нещо, което можеше да се случи в цялата транспортно-логистична индустрия в целия свят. Светът „разбра“, че има транспортно-логистична индустрия и че не може да се развива пълноценно без нея. Светът разбра, че каквито и планове да прави за в бъдеще, той трябва да ги оразмерява съобразно възможностите на тази индустрия.“, посочи Христов.
Той отбеляза, че първите 4 логистични компании в света са европейски, най-големите морски превозвачи също са базирани в Европа. „Европа се представи учудващо добре“, каза той, но в контраст на това е развитието на индустрията в нашата страна. Тезата на Христо Христов е, че младите хора не възприемат транспортната индустрия като атрактивна и не виждат перспективи за развитието си в нея. „Трябва да разберем, че, ако ние не привлечем млади, образовани хора с висок потенциал, за тази индустрия няма да има бъдеще. Когато има таланти – конкурентоспособността се повишава, което дава възможност услугата да бъде изнесена и към други страни в ЕС“, убеден е Христо Христов.
Форумът продължи с дискусия между Андрей Новаков, евродепутат, Николай Божилов, председател на Управителния съвет на Юнимастърс, Румен Иванов, изпълнителен директор на DHL Express България, Веселин Стоянов, управител на Транспрес, Ангел Димитров, ръководител направление Зарядна инфраструктура за електромобили в АББ България, Цветанка Фратева, изпълнителен директор на Green Point Logistics и Иван Зънзов, директор продажби на товарни автомобили Volvo във Волво Груп България. Разговорът модерира Снежина Баджева. Участниците дискутираха пътя на устойчивото развитие, който ЕС е начертал и каква е готовността за действие.
През последните 2 години настъпи промяна в целите, които държавите-членки си бяха поставили до 2030 г., заяви евродепутатът Новаков. „Аз гласувах против забраната на двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Не защото отричам, че бъдещето принадлежи на електрическите автомобили, а защото вярвам в пазара. Към момента електрическите камиони струват 4-5 пъти повече от конвенционалните. Вярвам, че когато пазарът предложи решение, което е достатъчно изгодно, компаниите сами ще го изберат и без някой да ги принуждава да го направят “, посочи той.
Nikolay Bojilov коментира, че всички вериги на доставки се прекрояват около две геополитическите линии – свободния свят срещу тоталитарните държави. Терминът „Friend shoring“ бе използван за първи път през април месец тази година, припомни създателят на Юнимастърс, като посочи, че в бъдеще решенията за веригите на доставки ще се взимат не на база най-евтини индустрия и локация, а в зависимост от това на коя „страна“ стоят съответните партньори.
Rumen Ivanov, изпълнителен директор на DHL Express България, говори за поколенческия тренд на милиениумите, чийто представители бяха един от основните двигатели на електронната търговия. „Те формираха клиентското преживяване и очакванията за него. Днес пазарните проучвания показват, че над 60% от хората, които взимат управленски решения и управляват компании от най-различни индустрии, са именно на поколението на милениумите. Затова на сцената излиза следващия мегатренд, както много маркетолози го определят, а именно B2B електронната търговия“, заяви Иванов.
Втората част на дискусионния панел бе посветена на Зелената логистика, коментирана бе темата за електромобилността като цел и революция. Ivan Zanzov от Волво Груп България обясни как според Volvo Trucks ще се случи преходът към електронна мобилност. „Вярваме, че преходът ще стане бързо, но залогът е изключително голям“, коментира той.
А по думите на Veselin Stoyanov, управител на Транспрес, най-голямата промяна ще се усети първо в градската логистика. „Ще стигнем до по-устойчив модел, в който ще усетим тишината и чистия въздух“, каза той. Два са основните фактора според Стоянов, от които зависи това да се случи – регулации и предприемчивост.
Tsvetanka Frateva от Green Point Logistics потвърди, че наистина доставките до последната миля са най-скъпите. В момента те са и най-замърсяващи околната среда и най-концентрирани в градската мрежа. „С нашата услуга поемаме по естествения път на доставка в последната точка на веригата“, посочи още тя.
Angel Dimitrov от АББ България (компания с 80% пазарен дял при DC зарядни станции в страната) подчерта, че основното предизвикателство в момента са нормативните уредби. В София например времето за издаване на разрешително за създаването на инфраструктура за зарядна станция отнема между 8 месеца и една година и половина. В същото време все повече производства се фокусират и върху добива на фотоволтаична енергия, която може да бъде оползотворена при добро партньорство между компаниите.
Вторият панел на логистичната конференция обедини лекции по темата „Пренареждане – ръст, риск и решителни ходове във веригите на доставки. Yanislav Totev, управител на ДСВ Роуд в България, описа в своята лекция свят, в който има предизвикателства, приключения и много нови възможности за логистиката. Янка Нушева, мениджър реклама във Frotcom България, презентира решения, чрез които може се оптимизират процесите, намалят разходите, увеличи продуктивността на транспортните компании.
Темата за жените в транспорта, която е изключително актуална в световен мащаб, бе представена за първи път на нашата сцена от Velislava Ivanova – мениджър Логистика в Транспрес. А психологът Ани Владимирова помогна на аудиторията да разбере по-добре суперсилите на жените и мъжете и как се комбинират те. Как с помощта на данни и анализи можете ефективно да управлявате риска по веригата? Какво означава да познавате Вашите бизнес партньори? По тези и други въпроси говори Maya Nikolova – мениджър Бизнес развитие в АЙКАП КРИФ.
Следобед конференцията продължи с панела „Next Generation Logistics: Бързи и свързани в глобалния свят“. В него участваха представители на компании, които бързо улавят новите тенденции и ги превръщат в работещи решения. Не е тайна, че логистичните пазари имат навика бързо да се променят. Лекторите в този панел представиха какви трансформации се извършват в момента, как се изграждат бизнес модели от ново поколение, как си партнират фирмите, за да надникнат в бъдещето. Maya Georgieva от DHL Express България представи новите тенденции в практиката B2B e-commerce.
В панела участваха Kristian Kaynarov, директор Верига за доставки в Орбико и Miroslav Kremenarov – мениджър Дигитална трансформация.Те представиха новия логистичен център на Орбико. В тази част от конференцията бе дискутиран отново и въпросът и за Зелената сделка. Презентация за нейния ефект и как точно ще се прилагат на практика някои от директивите представи Mihail Kalapchiev – мениджър Косвени данъци на EY Bulgaria. Лектор в панела Next Generation Logistics бе и Daniela Boycheva – директор Бизнес развитие на СиТиПи Инвест ЕООД. Тя запозна участниците в залата с новите бизнес проекти на компанията и сложи говори за умението на CTP България да твори паркове. Лекторският тандем Todor Kanchev, продуктов мениджър във ФТС България и Silvia Ilieva, оперативен директор на NTZ, показаха на практика как двете компании са „бързи и свързани”. Лекторите представиха на аудиторията как NTZ развива интелигентните логистични решения заедно с ФТС.
Последният панел „Refresh: Интелигентни технологии и автоматизация на процесите” също бе от изключителна полза за професионалистите в залата. В него участваха интересни лектори, които представиха своите смели решения. От SAP гостува Gregor Loncar, който обясни в своята презентация как веригата на доставки да се направи гъвкава и устойчива, и по-конкретно как се свързват технологии, верига на доставки, операции и обслужване.
Главният инженер по продажбите в Zebra Technologies, Nesa Vidojevic, поднесе атрактивна презентация и посочи своите прогнози каква ще бъде логистиката утре. А търговският директор на Intelligent Systems Delyan Kapitanov акцентира върху това къде започва и къде свършва управлението на веригата на доставки в ERP системите. В края на панела се проведе дискусия между трима лектори – Georgi Boyadzhiev от Scalefocus, Varbin Dichev от LogOS и Vladimir Spasov от Юроспийд. Темата, която представи екипът от лектори, бе озаглавена „Когато смелите IT решения срещнат смели предприемачи“.
Традиционно в края на форума за десета поредна година бе разиграна и томбола със страхотни награди. Куфар SAMSONITE получи Таньо Танев от German Transport. Антон Ананян от Frotcom и Светослава Михайлова от Gopet Trans спечелиха кафе машини. Станислв Славев от Greenpoint се сдоби с нов телефон, а Павлина Ражанкова от Transpera спечели преносим компютър.
Форумът предостави и експо зона на водещи компании, свързани с логистичния бранш. На щандове пред конферентната зала, български и чуждестранни фирми представиха най-новите си продукти и услуги.
Сред тях бяха Логистичния Парк East Ring, DB Schenker и TNT България/FedEx, Frotcom България, Volvo, Green Point. Интересни решения за склада и офиса имаше в зоните на Konica Minolta, Ивко Индъстри, Хьорман България, Баркод Системи България и BEPCO. От света на софтуера бяха представени Логисофт, ФТС България, Scalefocus и Интелигентни Системи. В експо зоната може да видите и други интересни фирми, като застрахователната агенция Lutz Assekuranz и транспортната борса TIMOCOM.
Златен спонсор на конференцията бе водещата логистична компания DISCORDIA, която тази година отбелязва 30 години от основаването си.
Генерален спонсор на форума бе Frotcom, специалистът по интелигентни телематични решения.
Зелен спонсор на събитието бе Volvo Group Bulgaria.
Специален партньор на форума бе SAP – с глобална мрежа от клиенти, партньори, консултанти и идейни лидери.
Наградите за юбилейната конференция бяха осигурени от DSV Road (подразделение на DSV A/S в България) и А.Т.Г. ЛАЙФСТАИЛ, официален оторизиран представител за България на световноизвестната марка за куфари и чанти SAMSONITE.
Очаквайте подробности в брой 9 на списание ЛОГИСТИКА – печатно, както и дигитално издание на www.transport-press.bg.